De boekenbusiness

hoe het grote geld het boekenvak en het lezen heeft veranderd

Prijs € 19,90

Uitverkocht

Andre Schiffrin, André Schiffrin

Paperback | Oktober 2011 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

In 1961 kwam André Schiffrin als uitgever aan het hoofd te staan van Pantheon Books, de Amerikaanse uitgeverij van literaire grootheden als Günter Grass, Marguerite Duras en Simone de Beauvoir. Dertig jaar later nam hij ontslag omdat hij niet langer de verantwoordelijkheid kon dragen voor deze prachtige uitgeverij, die door het Grote Geld een richting was opgedrongen die het steeds moeilijker maakte boeken te publiceren die er echt toe doen. In De boekenbusiness laat hij zien hoe uitgeven en de boekencultuur sedert de jaren tachtig radicaal veranderd zijn en toont hij aan waarom uitgeven om direct financieel gewin niet alleen commercieel kortzichtig is, maar ook desastreuze gevolgen heeft voor de cultuur. In het nawoord schetst Laurens van Krevelen, oud-uitgever van uitgeverij Meulenhoff, vergelijkbare ontwikkelingen in het Nederlandse boekenvak. Hij laat zien hoe de dwang van de cijfers ook hier alle segmenten van de boekenmarkt heeft doordrongen. Daardoor worden eigenzinnige en kritische auteurs ontmoedigd, worden nieuwsgierige lezers die op zoek zijn naar experiment en vernieuwing vervreemd van de boekhandel, en wordt de pluriforme markt van het vrije woord, die het boekenvak altijd geweest is, steeds meer vervangen door een modieuze amusementsmarkt. Waarom is sinds de jaren tachtig het boekenvak in Amerika en Europa zo radicaal veranderd? Volgens André Schiffrin komt dat doordat uitgeverijen in handen zijn gekomen van concerns waarvoor een boek een product is zoals een pak zeep, een wasmachine, een ton staal. Deze bedrijven zijn uit op rendementsverhoging, met alle gevolgen van dien. De rol van uitgever is er overgenomen door marketingmanagers en controllers, met dito salarissen. De afdelingen verkoop en promotie bepalen of een boek wordt uitgegeven, en niet de redacteuren. De zogeheten interne subsidiëring – bestsellers financieren de uitgave van cultureel en maatschappelijk waardevolle boeken die hun geld niet onmiddellijk of nauwelijks opbrengen – is afgeschaft, íéder boek moet winst opleveren. Zo worden steeds meer inwisselbare boeken uitgegeven en heerst in de boekhandel de middelmaat. Het bijzondere, originele en ‘andere’ boek komt steeds minder aan bod – een enorme verschraling van het maatschappelijke en culturele kapitaal. Toen Schiffrin na zijn vertrek bij Pantheon Books begin jaren negentig de zelfstandige uitgeverij The New Press begon, bewees hij niettemin dat het klassieke uitgeven, waar auteur en boek centraal staan, nog altijd mogelijk is. Het is economisch verantwoord en kan zich met schitterende culturele resultaten onderscheiden van de inwisselbare middelmaat waar de grote concerns op mikken.

Volledige beschrijving

Specificaties

Auteur
Andre Schiffrin, André Schiffrin
Uitgever
Wereldbibliotheek
ISBN
9789028423572
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Oktober 2011
Categorie
Algemeen
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
191

Beschrijving

In 1961 kwam André Schiffrin als uitgever aan het hoofd te staan van Pantheon Books, de Amerikaanse uitgeverij van literaire grootheden als Günter Grass, Marguerite Duras en Simone de Beauvoir. Dertig jaar later nam hij ontslag omdat hij niet langer de verantwoordelijkheid kon dragen voor deze prachtige uitgeverij, die door het Grote Geld een richting was opgedrongen die het steeds moeilijker maakte boeken te publiceren die er echt toe doen. In De boekenbusiness laat hij zien hoe uitgeven en de boekencultuur sedert de jaren tachtig radicaal veranderd zijn en toont hij aan waarom uitgeven om direct financieel gewin niet alleen commercieel kortzichtig is, maar ook desastreuze gevolgen heeft voor de cultuur.

In het nawoord schetst Laurens van Krevelen, oud-uitgever van uitgeverij Meulenhoff, vergelijkbare ontwikkelingen in het Nederlandse boekenvak. Hij laat zien hoe de dwang van de cijfers ook hier alle segmenten van de boekenmarkt heeft doordrongen. Daardoor worden eigenzinnige en kritische auteurs ontmoedigd, worden nieuwsgierige lezers die op zoek zijn naar experiment en vernieuwing vervreemd van de boekhandel, en wordt de pluriforme markt van het vrije woord, die het boekenvak altijd geweest is, steeds meer vervangen door een modieuze amusementsmarkt.

Waarom is sinds de jaren tachtig het boekenvak in Amerika en Europa zo radicaal veranderd? Volgens André Schiffrin komt dat doordat uitgeverijen in handen zijn gekomen van concerns waarvoor een boek een product is zoals een pak zeep, een wasmachine, een ton staal. Deze bedrijven zijn uit op rendementsverhoging, met alle gevolgen van dien. De rol van uitgever is er overgenomen door marketingmanagers en controllers, met dito salarissen. De afdelingen verkoop en promotie bepalen of een boek wordt uitgegeven, en niet de redacteuren. De zogeheten interne subsidiëring – bestsellers financieren de uitgave van cultureel en maatschappelijk waardevolle boeken die hun geld niet onmiddellijk of nauwelijks opbrengen – is afgeschaft, íéder boek moet winst opleveren. Zo worden steeds meer inwisselbare boeken uitgegeven en heerst in de boekhandel de middelmaat. Het bijzondere, originele en ‘andere’ boek komt steeds minder aan bod – een enorme verschraling van het maatschappelijke en culturele kapitaal.
Toen Schiffrin na zijn vertrek bij Pantheon Books begin jaren negentig de zelfstandige uitgeverij The New Press begon, bewees hij niettemin dat het klassieke uitgeven, waar auteur en boek centraal staan, nog altijd mogelijk is. Het is economisch verantwoord en kan zich met schitterende culturele resultaten onderscheiden van de inwisselbare middelmaat waar de grote concerns op mikken.

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Auteur
Andre Schiffrin, André Schiffrin
Uitgever
Wereldbibliotheek
ISBN
9789028423572
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Oktober 2011
Categorie
Algemeen
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
191

Johannes van Damprijs

Kookboek van het Jaar 2013

  • Echt eten

    Jonathan Karpathios, Bas Husslage

    Prijs € 29,99
  • Polpo

    Russell Norman

    Prijs € 34,99

Pak mee!

24Kitchen tips

  • De makkelijke maaltijd (ISBN 9789045201382)
    19,99
  • Het 24kitchen winterboek (ISBN 9789045203683)
    24,95
  • Rudolph kookt | Rudolph van Veen (ISBN 9789045206929)
    15,00
  • Grenzeloos koken (ISBN 9789045203584)
    19,95
  • Heerlijk Italiaans | Roberta Pagnier, Giovanni Caminita (ISBN 9789045207124)
    20,99
  • Rudolph's hartige cupcakes | Rudolph van Veen (ISBN 9789045200378)
    16,99
  • Arabia bij je thuis | Merijn Tol, Nadia Zerouali (ISBN 9789021552200)
    29,99
  • Rudolph's cupcakes compleet | Rudolph van Veen (ISBN 9789045206912)
    19,95
  • Free range cook | Annabel Langbein (ISBN 9789000321186)
    27,50
  • Smaakvrienden fruit | Angelique Schmeinck (ISBN 9789045201580)
    15,00
  • Smaakvrienden groenten | Angelique Schmeinck (ISBN 9789045201481)
    39,95
  • Uit de tuin in de fles | Susy Atkins (ISBN 9789023013488)
    19,95
  • Sandra s keuken | Sandra Ysbrandy (ISBN 9789048817306)
    29,90
  • 53 recepten voor een gezonde barbecue (ISBN 9789051770469)
    12,95
  • Gehaktballen | Jez Felwick (ISBN 9789045200705)
    14,99
  • 34,99
  • Celebrate | Pippa Middleton (ISBN 9789000316113)
    12,50

bekijk het overzicht