Managementcontrol

Prijs € 45,85

Uitverkocht

Ook beschikbaar als:

Hardback | April 2007 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

Het boek Management Control maakt deel uit van de serie Informatie & Control en behandelt de wijze waarop organisaties het gedrag van hun managers sturen en beheersen. Waar het Basisboek Informatie & Control de hoofdlijnen van het vakgebied Management Control introduceert, biedt dit vervolgboek een verdere uitwerking van de vraagstukken waarmee de bouw van management-controlsystemen gepaard gaat en de principes en instrumenten die aan management-controlsystemen ten grondslag liggen. Daarmee is dit vervolgboek in combinatie met het basisboek in het bijzonder geschikt voor studenten die zich specialiseren in studierichtingen als Accountancy, Controlling, Accounting of SPD. Tevens is het boek, als verdieping in het vakgebied Management Control, geschikt voor studierichtingen als Bedrijfskunde, Informatiemanagement, Economie en die overige studierichtingen waarin een goed begrip van het intern functioneren van controlsystemen in organisaties van belang is.Het boek kiest bij de behandeling van management control van organisaties een sterke conceptuele invalshoek die prima aansluit bij de fundamentele disciplines waarop de genoemde studierichtingen zijn gestoeld. Daarnaast wordt de theorie telkens toegelicht met voorbeelden en casussen die vaak zijn gebaseerd op praktijkvoorbeelden. Elk hoofdstuk is bovendien voorzien van oefenstof. Extra oefenmateriaal is beschikbaar op de ondersteunende website (http://www.informatiecontrol.wolters.nl). Deze website bevat tevens presentaties en nadere toelichtingen op het boek.Het boek is onderverdeeld in drie delen. In deel 1 wordt een inleiding op het vakgebied Management Control gegeven en wordt ingegaan op de relatie tussen organisatiestructuur en control voor wat betreft de beheersing van activiteiten. Hierin wordt uiteengezet wat het verschil is tussen beheersing van activiteiten door middel van marktcontracten en door middel van interne organisatie en op welke manier binnen organisaties activiteiten in verantwoordelijke eenheden kunnen worden ondergebracht. Deel 2 gaat in op de wijze waarop managers van deze verantwoordelijk-heidscentra kunnen worden aangestuurd, gemotiveerd en beoordeeld. Het gaat in op prestatiemeting, target-setting en prestatiebeloning. Deel 3, ten slotte, gaat in op integrale beheersingssystemen in organisaties die pogen het bedrijfsmodel van de organisatie vast te leggen en als leidraad voor control te gebruiken. Aan bod komt allereerst het traditionele budgetteringssysteem, maar daarnaast wordt ingegaan op verschillende innovaties op het gebied van bedrijfsmodellering, waaronder de balanced scorecard. Naast een bespreking van de desbetreffende technieken wordt ook in algemene zin ingegaan op het nut van bedrijfsmodellen en de problemen die kunnen ontstaan als organisaties onvoldoende inzicht hebben in het toepasselijke bedrijfsmodel.

Volledige beschrijving

Specificaties

Uitgever
Noordhoff Uitgevers B.V.
ISBN
9789001400361
Bindwijze
Hardback
Publicatiedatum
April 2007
Categorie
Studieboek
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
249

Beschrijving

Het boek Management Control maakt deel uit van de serie Informatie & Control en behandelt de wijze waarop organisaties het gedrag van hun managers sturen en beheersen. Waar het Basisboek Informatie & Control de hoofdlijnen van het vakgebied Management Control introduceert, biedt dit vervolgboek een verdere uitwerking van de vraagstukken waarmee de bouw van management-controlsystemen gepaard gaat en de principes en instrumenten die aan management-controlsystemen ten grondslag liggen. Daarmee is dit vervolgboek in combinatie met het basisboek in het bijzonder geschikt voor studenten die zich specialiseren in studierichtingen als Accountancy, Controlling, Accounting of SPD. Tevens is het boek, als verdieping in het vakgebied Management Control, geschikt voor studierichtingen als Bedrijfskunde, Informatiemanagement, Economie en die overige studierichtingen waarin een goed begrip van het intern functioneren van controlsystemen in organisaties van belang is.
Het boek kiest bij de behandeling van management control van organisaties een sterke conceptuele invalshoek die prima aansluit bij de fundamentele disciplines waarop de genoemde studierichtingen zijn gestoeld. Daarnaast wordt de theorie telkens toegelicht met voorbeelden en casussen die vaak zijn gebaseerd op praktijkvoorbeelden. Elk hoofdstuk is bovendien voorzien van oefenstof. Extra oefenmateriaal is beschikbaar op de ondersteunende website (http://www.informatiecontrol.wolters.nl). Deze website bevat tevens presentaties en nadere toelichtingen op het boek.
Het boek is onderverdeeld in drie delen. In deel 1 wordt een inleiding op het vakgebied Management Control gegeven en wordt ingegaan op de relatie tussen organisatiestructuur en control voor wat betreft de beheersing van activiteiten. Hierin wordt uiteengezet wat het verschil is tussen beheersing van activiteiten door middel van marktcontracten en door middel van interne organisatie en op welke manier binnen organisaties activiteiten in verantwoordelijke eenheden kunnen worden ondergebracht. Deel 2 gaat in op de wijze waarop managers van deze verantwoordelijk-heidscentra kunnen worden aangestuurd, gemotiveerd en beoordeeld. Het gaat in op prestatiemeting, target-setting en prestatiebeloning. Deel 3, ten slotte, gaat in op integrale beheersingssystemen in organisaties die pogen het bedrijfsmodel van de organisatie vast te leggen en als leidraad voor control te gebruiken. Aan bod komt allereerst het traditionele budgetteringssysteem, maar daarnaast wordt ingegaan op verschillende innovaties op het gebied van bedrijfsmodellering, waaronder de balanced scorecard. Naast een bespreking van de desbetreffende technieken wordt ook in algemene zin ingegaan op het nut van bedrijfsmodellen en de problemen die kunnen ontstaan als organisaties onvoldoende inzicht hebben in het toepasselijke bedrijfsmodel.

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Uitgever
Noordhoff Uitgevers B.V.
ISBN
9789001400361
Bindwijze
Hardback
Publicatiedatum
April 2007
Categorie
Studieboek
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
249

Johannes van Damprijs

Kookboek van het Jaar 2013

  • Echt eten

    Jonathan Karpathios, Bas Husslage

    Prijs € 29,99
  • Polpo

    Russell Norman

    Prijs € 34,99

Pak mee!

24Kitchen tips

  • De makkelijke maaltijd (ISBN 9789045201382)
    19,99
  • Het 24kitchen winterboek (ISBN 9789045203683)
    24,95
  • Rudolph kookt | Rudolph van Veen (ISBN 9789045206929)
    15,00
  • Grenzeloos koken (ISBN 9789045203584)
    19,95
  • Heerlijk Italiaans | Roberta Pagnier, Giovanni Caminita (ISBN 9789045207124)
    20,99
  • Rudolph's hartige cupcakes | Rudolph van Veen (ISBN 9789045200378)
    16,99
  • Arabia bij je thuis | Merijn Tol, Nadia Zerouali (ISBN 9789021552200)
    29,99
  • Rudolph's cupcakes compleet | Rudolph van Veen (ISBN 9789045206912)
    19,95
  • Free range cook | Annabel Langbein (ISBN 9789000321186)
    27,50
  • Smaakvrienden fruit | Angelique Schmeinck (ISBN 9789045201580)
    15,00
  • Smaakvrienden groenten | Angelique Schmeinck (ISBN 9789045201481)
    39,95
  • Uit de tuin in de fles | Susy Atkins (ISBN 9789023013488)
    19,95
  • Sandra s keuken | Sandra Ysbrandy (ISBN 9789048817306)
    29,90
  • 53 recepten voor een gezonde barbecue (ISBN 9789051770469)
    12,95
  • Gehaktballen | Jez Felwick (ISBN 9789045200705)
    14,99
  • 34,99
  • Celebrate | Pippa Middleton (ISBN 9789000316113)
    12,50

bekijk het overzicht