Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs

Prijs € 41,50

Uitverkocht

Ook beschikbaar als:

T. Hooijmaaijers, T. Stokhof, F.C. Verhulst

Paperback | April 2012 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

Waarom kiest iemand voor een vak waarin kinderen zo centraal staan als het vak van leerkracht basisonderwijs? Blijkbaar is de ontwikkeling van kinderen, en daarin een begeleidende en stimulerende rol spelen, boeiend en aantrekkelijk. Niet alleen speelt er zich in de periode van het vierde tot het twaalfde jaar enorm veel af op het gebied van het leren, ook op sociaal en emotioneel gebied is de basisschoolperiode van groot belang. Kennis van de processen die zich voltrekken in de basisschooljaren van het kind is voor de (aankomend) leerkracht dan ook essentieel. 'Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs' biedt deze kennis op een manier die dicht bij de dagelijkse praktijk op de basisschool staat. De tekst en de digitale module geven herkenbare voorbeelden en opdrachten over echte kinderen, direct toepasbaar in het onderwijs. De theorie is gebaseerd op het succesvolle boek De ontwikkeling van het kind van Frank C. Verhulst. Per leeftijdsfase (kleuter, 6-9 jaar en 9-12 jaar) bespreken de auteurs de belangrijkste ontwikkelingen op fysiek, sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Ten slotte biedt 'Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs' leerkrachten in het basisonderwijs een aansprekende autobiografische aanpak, die hen meer inzicht biedt in hun eigen functioneren in de klas. Reflectie- en portfolio-opdrachten bieden hiertoe de middelen. Een uitstekende start voor pabo-studenten, maar ook zeer bruikbaar voor leerkrachten die al langer werkzaam zijn in het basisonderwijs. Over de tweede druk Er bestaat geen ander leerboek ontwikkelingspsychologie met een autobiografische insteek. Er bestaat ook geen ander leerboek ontwikkelingspsychologie dat laat werken met portfolio's op twee niveaus: dat van studenten en dat van basisschoolkinderen. Het biedt de docent aanknopingspunten om, met een overzicht van te bereiken doelen, samen met de student te reflecteren op diens ontwikkeling, en de student te leren datzelfde met kinderen te doen. Dit leerboek blijft niet steken in het louter aanreiken van te behalen competenties, maar mikt daarnaast uitdrukkelijk op het werken vanuit en aan kernkwaliteiten. En dat is in deze tijd best uniek. Er is niets mis met het aanleren van professionele kennis en vaardigheden, integendeel. Maar die kennis en vaardigheden moeten gedragen worden door rijke persoonlijkheden. Daarin een balans te vinden is de kern van dit leerboek. Daarin onderscheidt dit boek zich van andere leerboeken. Vergeleken met de vorige druk zijn in hoofdstuk 2 enkele tekstaanpassingen aangebracht. Om de leesbaarheid te bevorderen is verder in dit hoofdstuk het aantal margewoorden teruggebracht en is aan het eind van elke paragraaf een korte samenvattende tekst toegevoegd. Aan het eind van het boek is een Register toegevoegd, waarmee de belangrijkste termen en begrippen in de tekst kunnen worden teruggevonden. Ten slotte heeft het boek een geheel nieuwe frisse opmaak gekregen.

Volledige beschrijving

Specificaties

Auteur
T. Hooijmaaijers, T. Stokhof, F.C. Verhulst
Uitgever
Gorcum b.v., Koninklijke Van
ISBN
9789023249559
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
April 2012
Categorie
Studieboek
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
260

Beschrijving

Waarom kiest iemand voor een vak waarin kinderen zo centraal staan als het vak van leerkracht basisonderwijs? Blijkbaar is de ontwikkeling van kinderen, en daarin een begeleidende en stimulerende rol spelen, boeiend en aantrekkelijk. Niet alleen speelt er zich in de periode van het vierde tot het twaalfde jaar enorm veel af op het gebied van het leren, ook op sociaal en emotioneel gebied is de basisschoolperiode van groot belang. Kennis van de processen die zich voltrekken in de basisschooljaren van het kind is voor de (aankomend) leerkracht dan ook essentieel. 'Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs' biedt deze kennis op een manier die dicht bij de dagelijkse praktijk op de basisschool staat. De tekst en de digitale module geven herkenbare voorbeelden en opdrachten over echte kinderen, direct toepasbaar in het onderwijs. De theorie is gebaseerd op het succesvolle boek De ontwikkeling van het kind van Frank C. Verhulst. Per leeftijdsfase (kleuter, 6-9 jaar en 9-12 jaar) bespreken de auteurs de belangrijkste ontwikkelingen op fysiek, sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Ten slotte biedt 'Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs' leerkrachten in het basisonderwijs een aansprekende autobiografische aanpak, die hen meer inzicht biedt in hun eigen functioneren in de klas. Reflectie- en portfolio-opdrachten bieden hiertoe de middelen. Een uitstekende start voor pabo-studenten, maar ook zeer bruikbaar voor leerkrachten die al langer werkzaam zijn in het basisonderwijs. Over de tweede druk Er bestaat geen ander leerboek ontwikkelingspsychologie met een autobiografische insteek. Er bestaat ook geen ander leerboek ontwikkelingspsychologie dat laat werken met portfolio's op twee niveaus: dat van studenten en dat van basisschoolkinderen. Het biedt de docent aanknopingspunten om, met een overzicht van te bereiken doelen, samen met de student te reflecteren op diens ontwikkeling, en de student te leren datzelfde met kinderen te doen. Dit leerboek blijft niet steken in het louter aanreiken van te behalen competenties, maar mikt daarnaast uitdrukkelijk op het werken vanuit en aan kernkwaliteiten. En dat is in deze tijd best uniek. Er is niets mis met het aanleren van professionele kennis en vaardigheden, integendeel. Maar die kennis en vaardigheden moeten gedragen worden door rijke persoonlijkheden. Daarin een balans te vinden is de kern van dit leerboek. Daarin onderscheidt dit boek zich van andere leerboeken. Vergeleken met de vorige druk zijn in hoofdstuk 2 enkele tekstaanpassingen aangebracht. Om de leesbaarheid te bevorderen is verder in dit hoofdstuk het aantal margewoorden teruggebracht en is aan het eind van elke paragraaf een korte samenvattende tekst toegevoegd. Aan het eind van het boek is een Register toegevoegd, waarmee de belangrijkste termen en begrippen in de tekst kunnen worden teruggevonden. Ten slotte heeft het boek een geheel nieuwe frisse opmaak gekregen.

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Auteur
T. Hooijmaaijers, T. Stokhof, F.C. Verhulst
Uitgever
Gorcum b.v., Koninklijke Van
ISBN
9789023249559
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
April 2012
Categorie
Studieboek
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
260

Johannes van Damprijs

Kookboek van het Jaar 2013

  • Echt eten

    Jonathan Karpathios, Bas Husslage

    Prijs € 29,99
  • Polpo

    Russell Norman

    Prijs € 34,99

Pak mee!

24Kitchen tips

  • De makkelijke maaltijd (ISBN 9789045201382)
    19,99
  • Het 24kitchen winterboek (ISBN 9789045203683)
    24,95
  • Rudolph kookt | Rudolph van Veen (ISBN 9789045206929)
    15,00
  • Grenzeloos koken (ISBN 9789045203584)
    19,95
  • Heerlijk Italiaans | Roberta Pagnier, Giovanni Caminita (ISBN 9789045207124)
    20,99
  • Rudolph's hartige cupcakes | Rudolph van Veen (ISBN 9789045200378)
    16,99
  • Arabia bij je thuis | Merijn Tol, Nadia Zerouali (ISBN 9789021552200)
    29,99
  • Rudolph's cupcakes compleet | Rudolph van Veen (ISBN 9789045206912)
    19,95
  • Free range cook | Annabel Langbein (ISBN 9789000321186)
    27,50
  • Smaakvrienden fruit | Angelique Schmeinck (ISBN 9789045201580)
    15,00
  • Smaakvrienden groenten | Angelique Schmeinck (ISBN 9789045201481)
    39,95
  • Uit de tuin in de fles | Susy Atkins (ISBN 9789023013488)
    19,95
  • Sandra s keuken | Sandra Ysbrandy (ISBN 9789048817306)
    29,90
  • 53 recepten voor een gezonde barbecue (ISBN 9789051770469)
    12,95
  • Gehaktballen | Jez Felwick (ISBN 9789045200705)
    14,99
  • 34,99
  • Celebrate | Pippa Middleton (ISBN 9789000316113)
    12,50

bekijk het overzicht