Sociale Psychologie

Prijs € 59,95

Uitverkocht

Ook beschikbaar als:

Paperback | Maart 2007 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

Hoe vormen mensen zich een indruk van anderen; wat is hierbij de rol van stereotypen en vooroordelen; wanneer verandert onze indruk van een persoon? Hoe en onder welke omstandigheden worden mensen be loed door overredende boodschappen, zoals reclame en voorlichting; wanneer denken mensen goed na over zo’n boodschap en wanneer niet; wat is het effect van een overredende boodschap als deze alleen oppervlakkig wordt verwerkt? Hoe wordt het zelfbeeld be loed door de sociale omgeving; hoe zorgen mensen dat ze een positief en realistisch beeld van zichzelf handhaven; hoe be loedt het zelfbeeld hun gedrag en hun waarneming van de omgeving? Welke factoren bepalen of mensen elkaar aardig vinden, een relatie met elkaar beginnen en deze handhaven? Hoe be loeden mensen elkaar in een groep; wanneer kiezen ze voor eigenbelang dan wel groepsbelang; welke factoren bepalen of mensen met elkaar samenwerken of juist in conflict raken, en wie de macht krijgt over wie? Wanneer helpen mensen elkaar en waarom, en wanneer doen ze elkaar kwaad?Al dit soort vragen wordt onderzocht binnen de sociale psychologie. In ieder hoofdstuk wordt een deelgebied behandeld - bijvoorbeeld zelfbeeld, indrukvorming, groepen, be loeding, beslissen, emoties. Elk hoofdstuk is geschreven door Nederlandse deskundigen op het desbetreffende onderzoeksgebied.Naast wetenschappelijke theorie wordt in elk hoofdstuk ruim aandacht besteed aan voorbeelden van prikkelende experimenten en aan situaties uit het dagelijks leven die de theorie illustreren en verhelderen. Het boek geeft daardoor niet alleen een up-to-date overzicht van wetenschappelijke inzichten, maar is ook prettig leesbaar, herkenbaar en toegankelijk.Het boek is in de eerste plaats bedoeld voor eerstejaars studenten van hbo en universiteit. Het is ook geschikt voor iedereen die, beroepshalve of uit persoonlijke interesse, meer wil weten over hoe mensen in het dagelijks leven met elkaar omgaan.

Volledige beschrijving

Specificaties

Uitgever
Noordhoff Uitgevers B.V.
ISBN
9789001700843
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Maart 2007
Categorie
Studieboek
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
672

Beschrijving

Hoe vormen mensen zich een indruk van anderen; wat is hierbij de rol van stereotypen en vooroordelen; wanneer verandert onze indruk van een persoon? Hoe en onder welke omstandigheden worden mensen be loed door overredende boodschappen, zoals reclame en voorlichting; wanneer denken mensen goed na over zo’n boodschap en wanneer niet; wat is het effect van een overredende boodschap als deze alleen oppervlakkig wordt verwerkt? Hoe wordt het zelfbeeld be loed door de sociale omgeving; hoe zorgen mensen dat ze een positief en realistisch beeld van zichzelf handhaven; hoe be loedt het zelfbeeld hun gedrag en hun waarneming van de omgeving? Welke factoren bepalen of mensen elkaar aardig vinden, een relatie met elkaar beginnen en deze handhaven? Hoe be loeden mensen elkaar in een groep; wanneer kiezen ze voor eigenbelang dan wel groepsbelang; welke factoren bepalen of mensen met elkaar samenwerken of juist in conflict raken, en wie de macht krijgt over wie? Wanneer helpen mensen elkaar en waarom, en wanneer doen ze elkaar kwaad?
Al dit soort vragen wordt onderzocht binnen de sociale psychologie. In ieder hoofdstuk wordt een deelgebied behandeld - bijvoorbeeld zelfbeeld, indrukvorming, groepen, be loeding, beslissen, emoties. Elk hoofdstuk is geschreven door Nederlandse deskundigen op het desbetreffende onderzoeksgebied.
Naast wetenschappelijke theorie wordt in elk hoofdstuk ruim aandacht besteed aan voorbeelden van prikkelende experimenten en aan situaties uit het dagelijks leven die de theorie illustreren en verhelderen. Het boek geeft daardoor niet alleen een up-to-date overzicht van wetenschappelijke inzichten, maar is ook prettig leesbaar, herkenbaar en toegankelijk.
Het boek is in de eerste plaats bedoeld voor eerstejaars studenten van hbo en universiteit. Het is ook geschikt voor iedereen die, beroepshalve of uit persoonlijke interesse, meer wil weten over hoe mensen in het dagelijks leven met elkaar omgaan.

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Uitgever
Noordhoff Uitgevers B.V.
ISBN
9789001700843
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Maart 2007
Categorie
Studieboek
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
672

Johannes van Damprijs

Kookboek van het Jaar 2013

  • Echt eten

    Jonathan Karpathios, Bas Husslage

    Prijs € 29,99
  • Polpo

    Russell Norman

    Prijs € 34,99

Pak mee!

24Kitchen tips

  • De makkelijke maaltijd (ISBN 9789045201382)
    19,99
  • Het 24kitchen winterboek (ISBN 9789045203683)
    24,95
  • Rudolph kookt | Rudolph van Veen (ISBN 9789045206929)
    15,00
  • Grenzeloos koken (ISBN 9789045203584)
    19,95
  • Heerlijk Italiaans | Roberta Pagnier, Giovanni Caminita (ISBN 9789045207124)
    20,99
  • Rudolph's hartige cupcakes | Rudolph van Veen (ISBN 9789045200378)
    16,99
  • Arabia bij je thuis | Merijn Tol, Nadia Zerouali (ISBN 9789021552200)
    29,99
  • Rudolph's cupcakes compleet | Rudolph van Veen (ISBN 9789045206912)
    19,95
  • Free range cook | Annabel Langbein (ISBN 9789000321186)
    27,50
  • Smaakvrienden fruit | Angelique Schmeinck (ISBN 9789045201580)
    15,00
  • Smaakvrienden groenten | Angelique Schmeinck (ISBN 9789045201481)
    39,95
  • Uit de tuin in de fles | Susy Atkins (ISBN 9789023013488)
    19,95
  • Sandra s keuken | Sandra Ysbrandy (ISBN 9789048817306)
    29,90
  • 53 recepten voor een gezonde barbecue (ISBN 9789051770469)
    12,95
  • Gehaktballen | Jez Felwick (ISBN 9789045200705)
    14,99
  • 34,99
  • Celebrate | Pippa Middleton (ISBN 9789000316113)
    12,50

bekijk het overzicht