Zwakke lezers, sterke teksten ?

effecten van tekst- en lezerskenmerken op het tekstbegrip en de tekstwaardering van vmbo-leerlingen

Prijs € 19,50

Uitverkocht

Paperback | Mei 2015 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

Voor veel vmbo-leerlingen is goed kunnen lezen vaak geen vanzelfsprekendheid. Toch kan juist een goed begrip van studieteksten cruciaal zijn. Leerlingen moeten immers de informatie uit een studietekst reproduceren op toetsen en examens. Daarom is het van belang dat deze studieteksten zo geformuleerd zijn dat vmboleerlingen de teksten goed en gemakkelijk kunnen begrijpen en onthouden.Stel, vmbo-leerlingen moeten voor een proefwerk van geschiedenis een tekst leren. Kunnen ze deze toets beter maken na het lezen van teksten zoals fragment 1 of leiden teksten zoals fragment 2 tot het beste resultaat?fragment 1Steden worden belangrijkerIn het begin waren heren nog de baas in de steden.Stedelingen moesten allerlei werk doen.Kooplieden en ambachtslieden vonden dat lastig.Ze vroegen aan hun heer stadsrechten.Een stad met stadsrechten mocht zichzelf besturen.fragment 2Slavernij in AmerikaIn de 19e eeuw waren er veel plantages in de zuidelijke staten van Amerika, maar er waren te weinig arbeiders. Daarom lieten de Amerikanen slaven uit Afrika voor hen werken.Beide teksten komen voor in studieteksten voor het vmbo, ze verschillen echter sterk in het gebruik van structuurkenmerken. Zo bestaat fragment 1 uit alleen hoofdzinnen en zijn structuursignalen zoals connectieven zoveel mogelijk vermeden. In fragment 2 expliciteren connectieven de tekststructuur juist wel en vormen de zinnen een geïntegreerd geheel. In dit boek gaan we na of deze structuurkenmerken, maar ook bepaalde stijlkenmerken, effect hebben op het tekstbegrip en de tekstwaardering van vmbo-leerlingen. Daarnaast gaan we na hoe vmbo-leerlingen lezen in het algemeen waarderen, hoe ze studieteksten beoordelen, en of leerlingen die lezen leuk vinden studieteksten beter begrijpen dan leerlingen die lezen niet waarderen.Met de studies in dit boek willen we een bijdrage leveren aan het leerresultaat van vmbo-leerlingen door richtlijnen voor de studieboekteksten voor het vmbo te formuleren op basis van experimenteel leesonderzoek.

Volledige beschrijving

Specificaties

Uitgever
Eburon
ISBN
9789059729933
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Mei 2015
Categorie
Overig
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
244

Beschrijving

Voor veel vmbo-leerlingen is goed kunnen lezen vaak geen vanzelfsprekendheid. Toch kan juist een goed begrip van studieteksten cruciaal zijn. Leerlingen moeten immers de informatie uit een studietekst reproduceren op toetsen en examens. Daarom is het van belang dat deze studieteksten zo geformuleerd zijn dat vmboleerlingen de teksten goed en gemakkelijk kunnen begrijpen en onthouden.


Stel, vmbo-leerlingen moeten voor een proefwerk van geschiedenis een tekst leren. Kunnen ze deze toets beter maken na het lezen van teksten zoals fragment 1 of leiden teksten zoals fragment 2 tot het beste resultaat?

fragment 1
Steden worden belangrijker
In het begin waren heren nog de baas in de steden.
Stedelingen moesten allerlei werk doen.
Kooplieden en ambachtslieden vonden dat lastig.
Ze vroegen aan hun heer stadsrechten.
Een stad met stadsrechten mocht zichzelf besturen.

fragment 2
Slavernij in Amerika
In de 19e eeuw waren er veel plantages in de zuidelijke staten van Amerika, maar er waren te weinig arbeiders. Daarom lieten de Amerikanen slaven uit Afrika voor hen werken.

Beide teksten komen voor in studieteksten voor het vmbo, ze verschillen echter sterk in het gebruik van structuurkenmerken. Zo bestaat fragment 1 uit alleen hoofdzinnen en zijn structuursignalen zoals connectieven zoveel mogelijk vermeden. In fragment 2 expliciteren connectieven de tekststructuur juist wel en vormen de zinnen een geïntegreerd geheel. In dit boek gaan we na of deze structuurkenmerken, maar ook bepaalde stijlkenmerken, effect hebben op het tekstbegrip en de tekstwaardering van vmbo-leerlingen.

Daarnaast gaan we na hoe vmbo-leerlingen lezen in het algemeen waarderen, hoe ze studieteksten beoordelen, en of leerlingen die lezen leuk vinden studieteksten beter begrijpen dan leerlingen die lezen niet waarderen.
Met de studies in dit boek willen we een bijdrage leveren aan het leerresultaat van vmbo-leerlingen door richtlijnen voor de studieboekteksten voor het vmbo te formuleren op basis van experimenteel leesonderzoek.

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Uitgever
Eburon
ISBN
9789059729933
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Mei 2015
Categorie
Overig
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
244

Johannes van Damprijs

Kookboek van het Jaar 2013

  • Echt eten

    Jonathan Karpathios, Bas Husslage

    Prijs € 29,99
  • Polpo

    Russell Norman

    Prijs € 34,99

Pak mee!

24Kitchen tips

  • De makkelijke maaltijd (ISBN 9789045201382)
    19,99
  • Het 24kitchen winterboek (ISBN 9789045203683)
    24,95
  • Rudolph kookt | Rudolph van Veen (ISBN 9789045206929)
    15,00
  • Grenzeloos koken (ISBN 9789045203584)
    19,95
  • Heerlijk Italiaans | Roberta Pagnier, Giovanni Caminita (ISBN 9789045207124)
    20,99
  • Rudolph's hartige cupcakes | Rudolph van Veen (ISBN 9789045200378)
    16,99
  • Arabia bij je thuis | Merijn Tol, Nadia Zerouali (ISBN 9789021552200)
    29,99
  • Rudolph's cupcakes compleet | Rudolph van Veen (ISBN 9789045206912)
    19,95
  • Free range cook | Annabel Langbein (ISBN 9789000321186)
    27,50
  • Smaakvrienden fruit | Angelique Schmeinck (ISBN 9789045201580)
    15,00
  • Smaakvrienden groenten | Angelique Schmeinck (ISBN 9789045201481)
    39,95
  • Uit de tuin in de fles | Susy Atkins (ISBN 9789023013488)
    19,95
  • Sandra s keuken | Sandra Ysbrandy (ISBN 9789048817306)
    29,90
  • 53 recepten voor een gezonde barbecue (ISBN 9789051770469)
    12,95
  • Gehaktballen | Jez Felwick (ISBN 9789045200705)
    14,99
  • 34,99
  • Celebrate | Pippa Middleton (ISBN 9789000316113)
    12,50

bekijk het overzicht